2024-02-07

Czym jest samochód hybrydowy i czy warto go kupić?

Wyjaśniamy, czym jest auto hybrydowe oraz czy warto je kupić.

Czym jest samochód hybrydowy i czy warto go kupić?

Stale rosnące ceny paliwa skłaniają część kierowców do poszukiwania tańszych rozwiązań. Hybryda idealnie wpisuje się w te wątpliwości i kusi oszczędnością. Nadal jednak tylko część osób wie, jak działa samochód hybrydowy i zna jego zalety. Dlatego w naszej poradzie w przystępny sposób wyjaśniamy, czym jest auto hybrydowe oraz czy warto je kupić.

Najważniejsze informacje:

  • Auto hybrydowe ma dwa źródła napędu – najczęściej silnik elektryczny i spalinowy. Klasyczna hybryda od elektrycznego auta różni się tym, że nie trzeba jej ładować.
  • Na rynku jest kilka rodzajów samochodów hybrydowych: mHEV, czyli mild hybrid (nie napędza samodzielnie samochodu), HEV, czyli full hybrid (silnik elektryczny wspomaga spalinowy), PHEV, czyli hybrydy typu plug-in (z możliwością podłączenia do sieci).
  • Samochód hybrydowy to przede wszystkim bardziej ekologiczna alternatywa dla pojazdów benzynowych lub gazowych. Do pozostałych zalet należą: niższe spalanie, wysoki komfort jazdy, długi okres gwarancji itd.
  • Do wad samochodów hybrydowych należy wysoka cena, ograniczony dostęp do części zamiennych, mały zbiornik na paliwo czy bagażnik itd.

Auto hybrydowe – co to jest?

Co to jest napęd hybrydowy i jak wygląda jego praca? Samochód hybrydowy to taki, który dysponuje dwoma źródłami napędu. Najczęściej wyposażony jest w silnik spalinowy i silnik elektryczny – jeden lub więcej. Ale nie wszystkie takie auta są jednakowe.

Samochody hybrydowe można jeszcze podzielić na różne rodzaje, które różnią się między sobą funkcjonalnością oraz konstrukcją napędu. Obecność napędu elektrycznego ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa albo zwiększenie mocy samochodu, jednak stopień i sposób wykorzystywania silników elektrycznych oraz zastosowane rozwiązania technologiczne różnią się w poszczególnych modelach.

Rodzaje aut hybryd – jakie są dostępne?

Auta hybrydowe możemy podzielić na trzy dość zróżnicowane grupy:

  • mHEV, czyli mild hybrid
    Pierwszą grupę stanowią samochody, które nazywamy hybrydami łagodnymi. Silnik elektryczny w ich przypadku pełni zazwyczaj funkcję rozrusznika i alternatora, ale nie będzie samodzielnie napędzać samochodu. Potrafi jednak odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości i wykorzystuje ją później do zasilania urządzeń elektrycznych samochodu oraz wspomagania silnika spalinowego podczas jazdy. Dzięki temu zużywamy mniej paliwa i obniżamy zapotrzebowanie na nie. W tego typu samochodach nie ma trybu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym, ale wspiera on silnik spalinowy w sytuacjach największego poboru paliwa.
  • HEV, czyli full hybrid
    Pełen napęd hybrydowy to auta, w których dodatkowy silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania i na niewielkich odcinkach. Przy niskiej prędkości jest w stanie samodzielnie napędzić samochód. Pojazdy full hybrid nie mogą być jednak doładowywane z zewnętrznego źródła prądu. Energia w akumulatorze gromadzi się poprzez pracę jednostki spalinowej albo podczas zwalniania i hamowania. Taki silnik poprawia osiągi samochodu i pomaga zaoszczędzić paliwo. Są to typowe samochody z przeznaczeniem do jazdy po mieście. Akumulator jest ładowany podczas jazdy i silnik elektryczny nie wymaga dodatkowego ładowania. Samochody HEV nie oferują podróżowania w trybie wyłącznie elektrycznym, ale silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy przy większych prędkościach i wyższych przeciążeniach.
  • PHEV, czyli hybrydy plug-in
    Samochody hybrydowe PHEV to w zasadzie półelektryczne pojazdy, których baterie można ładować przy użyciu prądu z sieci. Dysponują one dużym akumulatorem z możliwością ładowania z gniazda. Zgromadzona w nim energia pozwala pokonać kilkadziesiąt km trasy na silniku elektrycznym bez potrzeby używania jednostki spalinowej. Modele typu plug-in posiadają najważniejsze zalety auta hybrydowego, ale pozwalają jeszcze bardziej obniżyć koszty spalania.

Jak działa hybryda?

Zastanawiasz się, czy hybryda nadaje się na długie trasy? Zdecydowanie tak! Samochód hybrydowy może więc poruszać się w zasadzie w trzech różnych trybach, wykorzystując trzy rodzaje napędu.

Napęd elektryczny

Korzystając z napędu elektrycznego, samochód porusza się wyłącznie na energii elektrycznej, a więc płynnie i niemal bezszelestnie. Jest również bardziej dynamiczny.

Napęd hybrydowy

Pozwala na uruchomienie w odpowiednim momencie silnika spalinowego, który pracuje razem z elektrycznym. Ten tryb pracy zapewnia optymalny stosunek mocy silnika do zużycia paliwa. 

Napęd silnikiem spalinowym

Przy dużych prędkościach silnik spalinowy całkowicie przejmuje napędzanie samochodu, a silnik elektryczny przestaje być używany. 

Auto hybrydowe – za i przeciw

Auta hybrydowe mają wielu zwolenników, jednak znajdą się też przeciwnicy tego rozwiązania. Prześledźmy teraz argumenty obu grup. W tym akapicie znajdziesz wady i zalety samochodów hybrydowych.

Zalety hybrydy

Hybrydowy samochód to dobry wybór dla kierowców, którzy chcą zredukować emisję CO2 i zużycie paliwa. Jakie jeszcze są zalety takiego rozwiązania? Do zalet tego typu samochodów zaliczyć można:

  • niższe spalanie (szczególnie w mieście),
  • możliwość odzyskiwania energii z kół podczas hamowania (zjawisko rekuperacji)
  • elastyczną i dynamiczną jazdę,
  • cichą i komfortową pracę silnika,
  • optymalną wydajność silnika,
  • wydłużenie zasięgów,
  • dbałość o środowisko i niższą emisję CO2,
  • długą gwarancję (nawet do 5 lat),
  • tańsze serwisowanie (brak awarii wtryskiwaczy, turbosprężarek, alternatorów itd.),
  • dobre wyposażenie podnoszące komfort jazdy.

Uwaga!

Nowe przepisy unijne wprowadzają zakaz pojazdów emitujących dwutlenek węgla. Zajrzyj do naszej porady o zakazie aut spalinowych i sprawdź, czy obostrzenia dotyczą także hybryd.

Wady hybrydy

Na pytanie, czy warto kupić hybrydę, nie można odpowiedzieć, bez przeanalizowania wad tego typu aut. Oto najważniejsze z nich:

  • wysoka cena,
  • duży ciężar, przekładający się na mniejszą stabilność na zakrętach niż w przypadku klasycznych aut,
  • mały bagażnik i zbiornik na paliwo (dużo miejsca zajmują baterie),
  • większe spalanie na trasie (autostradach drogach szybkiego ruchu) niż w mieście
  • trudny dostęp do części,
  • mniej korzyści z korzystania (brak dotacji itd.) niż w przypadku aut elektrycznych.

Czym się różni samochód hybrydowy od elektrycznego?

Jaka jest najważniejsza różnica pomiędzy samochodem hybrydowym i elektrycznym? To przede wszystkim liczba wykorzystanych źródeł napędu. Auto elektryczne EV to po prostu pojazd na baterie, który musimy regularnie podłączyć pod źródło zasilania i poczekać aż się naładuje. Ładowanie samochodu w tym przypadku może zajmować nawet kilka godzin, chociaż coraz więcej producentów oferuje dużo szybsze rozwiązania. W Polsce cały czas brakuje jednak odpowiedniej liczby stacji ładowania.

Z kolei auto hybrydowe to połączenie tradycyjnego silnika spalinowego ze wspomagającym lub często wyręczającym go napędem elektrycznym. Pełna hybryda nie wymaga wykorzystywania żadnych zewnętrznych źródeł ładowania. Energia elektryczna jest odzyskiwana w trakcie jazdy – silnik spalinowy sam doładowuje baterie. Dzięki temu hybrydy są tanimi autami w utrzymaniu. 

Sprawdź: TOP 10 samochodów elektrycznych w Polsce.

Czy warto kupić hybrydę? Podsumowanie

Do końca trudno o miarodajne porównanie. Samochód hybrydowy to przede wszystkim inwestycja w przyszłość i w ochronę środowiska. Zadając sobie pytanie: hybryda czy benzyna?, z pewnością warto te aspekty wziąć pod uwagę. Musisz zdawać sobie jednak sprawę z jeszcze jednej rzeczy – żeby hybrydowy samochód był naprawdę oszczędny, musisz umieć nim jeździć. Jeśli będziesz korzystać z samochodu w nieodpowiedni sposób, nie dostosowując się do rozwiązań technologicznych, koszty użytkowania takiego auta wcale nie muszą być dużo niższe. Poza tym różne modele samochodów hybrydowych działają nieco inaczej.

Nie można też mylić zwykłej hybrydy z hybrydą plug-in, bowiem w tym drugim przypadku w celu uzyskania maksymalnej sprawności napędu kierowca musi doładować akumulator z sieci.

Ubezpieczenie auta hybrydowego

Rozważając, czy warto kupić auto hybrydowe, trzeba wziąć pod uwagę również cenę ubezpieczenia OC. Zasadniczo na wysokość składki nie ma wpływu rodzaj napędu, a m.in. pojemność silnika czy liczba przejechanych kilometrów. Więcej na temat tego ile kosztuje ubezpieczenie samochodu hybrydowego, pisaliśmy tu: Czy samochód hybrydowy jest drogi w utrzymaniu?

By nie przepłacać za ubezpieczenie hybrydy, po prostu… porównaj dostępne na rynku oferty. Nie musisz tego robić na własną rękę. Skorzystaj z kalkulatora OC i AC, przyjdź do naszej placówki lub zadzwoń na infolinię. Korzystając z naszych narzędzi i doświadczenia Agentów CUK, wybierzesz najlepszą ofertę. Zapraszamy!

FAQ – najczęściej zadawane pytania:

  • 1
    Dlaczego auta elektryczne są drogie?

    Wpływ na cenę aut elektrycznych ma niezbyt jeszcze rozbudowana infrastruktura ładowania, kosztowna technologia, proces produkcji baterii itd. Szacuje się, że po roku 2027, kiedy skala produkcji się zwiększy, również ceny samochodów elektrycznych będą coraz niższe.

  • 2
    Po jakim czasie zwróci się samochód elektryczny?

    Najszybciej zwróci się samochód elektryczny, który ładowany będzie w domu, przy zastosowaniu paneli fotowoltaicznych. Szacuje się, że zakup elektryka zwraca się po 4 latach.

  • 3
    Jaka jest żywotność samochodu elektrycznego?

    Producenci aut elektrycznych zapewniają, że akumulatory powinny wytrzymać od 900 do 1000 cykli ładowania przy założeniu, że utrzymywana będzie co najmniej 80% pojemności po 1000 cyklach. A to przekładać się może na zasięg od 240 000 do 300 000 kilometrów.

Oceń artykuł

5.00
(1)

Oszczędź na OC/AC

wyceń i kup w 2 minuty

Numer rejestracyjny pojazdu
Data urodzenia właściciela pojazdu

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku